Rondje Zutphen (28-apr)

Zondag 28 april zijn we met zeven leden het rondje Berkel gaan peddelen, ongeveer 18 km. We zijn gestart bij de Kapperallee, stuw ‘de Kap’ bij ‘Huis de Voorst’. Helaas was dit qua parkeren wel ‘krapper’ dan we dachten.

Via de Berkel zijn we naar het westen gevaren, door het Hanzestadje Zutphen, langs de verschillende woningen met mooie tuinen. Ook vaarden we langs de lokale ‘ijsbaan’ naar de Coehoornsingel. Daar zijn we de Molengracht ingevaren om door te peddelen naar het centrum. Onder de historische Berkelpoort door gevaren naar de lange ‘verlichte’ tunnel (onder de Overwelving). We hebben doorgevaren tot de ‘stroomsluis’ aan de IJsselkade/Berkelkade. Terug naar de Berkel (Coehoornsingel), weer door de tunnel, richting het zuiden, bij de Tadamastraat kruising met de Verdistraat waar nog een stuw zonder ballenlijn is. Hier moesten we overdragen, een stukje lopen en weer instappen, net na de stuw via het hoge gras om nog door de duiker van de ‘Laan naar Eme’ te gaan. Daarna konden we verder peddelen naar het overdraagpunt naar de IJssel bij het ‘Gemaal Helbergen’. Ter hoogte van het gemaal zit een uitstapmogelijkheid, wel aan de hoge kant, een stalen frame met een rooster. Hier had ik met mijn vader afgesproken om met de groep langs de kant wat te drinken (nogmaals dank namens de groep!) Na de koek en zopie (koffie, thee en koek) -pauze liepen we een stukje de dijk over en konden naast een van de kribben weer instappen. We hebben +/- 4 km over de IJssel met een wind (+/- 5Bft) in de rug gepeddeld naar het Twentekanaal. Met een ruime bocht het kanaal in na +/- 3,5 km kwamen we aan bij de sluis Eefde Naast de sluis zit een stuw t.b.v. het ‘afleidingskanaal’/Berkel. Hier moesten we even overdragen, een stukje met de kajak op het karretje lopen en voor een korte drinkpauze. Na 2,5 km zaten we bij de stuw Warken. Hier zit een klep die zo open staat dat de vissen er nog door kunnen, maar het water niet heel hard door kan stromen. Via een mooie vistrap kunnen de vissen verder en wij moesten even een klein stukje overdragen. Dit leek ons een mooie trap om eens met de wildwaterkano te bevaren, dus misschien gaan we met mooi weer die kant weer op… Na 2 km waren we weer op het eindpunt, nu via de oostkant van de Berkel, een mooie omgeving! Het laatste deel heeft wat poeltjes en wat hogere begroeiing, bij de uitstapplaats de kajak weer op de kar richting de parkeerplaats. Daar omgekleed, alles vastgebonden en teruggereden naar DKV, nog even nagepraat onder het genot van een drankje.